Burghgraef van Tiel leidt al vanaf de start eigen medewerkers én medewerkers van alle grote makelaars, verzekeraars en tussenpersonen op tot risico-inspecteur. Binnen Nederland en sinds enige tijd ook in het buitenland. Degenen die al eens de opleiding tot risicodeskundige hebben gevolgd bij Burghgraef van Tiel kennen hem al: Erik Prins, de trainer die een groot deel van het opleidingstraject voor ons verzorgt. Jurjen Burghgraef behoeft geen introductie.
Erik: “Opleidingen tot risicodeskundige pak ik samen met Jurjen Burghgraef op. In de loop der tijd bleek er echter steeds meer behoefte aan andere modules. Daarop hebben we de Troostwijk Academy in het leven geroepen. We hebben tevens een module bedrijfsschade geïntroduceerd, die nu al geruime tijd door Wilco van Schijndel en René Tishauser wordt verzorgd. Nieuw dit jaar zijn de aansprakelijkheidstraining en de module nieuwe energie. En ook aan de module cyberrisico wordt hard gewerkt.
De aansprakelijkheidstraining geven we samen met advocate Martina Smit. Martina neemt de lead en ik vul de training vanuit de schadehoek aan.
De module nieuwe energie is dus nieuw. Die module is uitgewerkt en inmiddels ook al aan bod gekomen bij een aantal incompanytrainingen, waaronder die van Klaverblad en Mithras.
Want wij geven naast de opleiding tot risicodeskundige ook steeds vaker verdiepingstrainingen voor de aangesloten tussenpersonen van een volmachtpartij en incompanytrainingen voor verzekeraars, waarbij het aanbod afgestemd wordt op de behoefte van de klant. En zo zorgen wij ervoor dat kennis wordt overgedragen en gedeeld met de verzekeringsmarkt.”
Blended learning
Jurjen: “Wij werken veel met buitenlandse opdrachtgevers en zijn onderdeel van het Spaanse Tinsa. Daarom hebben we de training onlangs ook in het Engels ontwikkeld. Omdat we willen voorkomen dat wij constant in een auto of vliegtuig moeten stappen om collega’s vanuit het Tinsa-netwerk op te leiden, zijn we nóg een stapje verder gegaan. Wij gaan namelijk over op een nieuwe lesmethode: blended learning. In dit opleidingsmodel wordt de theorie om deel te mogen nemen aan de fysieke lessen in een elektronische omgeving aangeboden. Daardoor zijn cursisten flexibeler in hun tijdsbesteding. Het voordeel hiervan is bovendien dat we de training deels op afstand kunnen geven.
Erik kan in die elektronische omgeving filmpjes integreren en bijvoorbeeld tussentijdse testjes aanmaken om te toetsen of cursisten de stof daadwerkelijk hebben begrepen. Daarmee bewerkstelligen we een betere kennisopname. Want dit opleidingsmodel is bewezen beter dan op de traditionele manier lesgeven.
Continuïteit door risico’s beheersbaar te houden. Daar streven wij naar. Jaarlijks trainen wij nu al zo’n 300 mensen. Met blended learning hopen wij dat aantal te kunnen vergroten. Want met alle nieuwe ontwikkelingen, bijvoorbeeld vanwege de energietransitie, zal er steeds meer vraag zijn naar kennis om risico’s beheersbaar te houden. Ook als we overgaan op blended learning zijn de groepen niet groot. Je kan nu eenmaal niet voldoende persoonlijke aandacht schenken aan deelnemers als de groep groot is.”